Vreau să vă prezint o temă absolut "non grata" în mediul politic şi cel de afaceri din spaţiul mioritic "de la Nistru pân' la Tisa". Adevărul e, că nici în restul "lumii bune" acest subiect nu este agreat, fiind ocolit ci insistenţă şi pudoare. Este vorba despre limitele creşterii economice globale pe o planetă micuţă cu resurse naturale finite, ajunse mau toate la limita epuizării lor fireşti şi despre avertismentele Clubului de la Roma (COR), care de aproape 40 ani sunt vehement ignorate. Bunăoară astăzi, când realităţile deja depăşesc pronosticurile sumbre ale membrilor COR, în tot spaţiul românesc am găsit doar două personalităţi care au îndrătnit să abordeze acest subiect: Academician Mugur Isarescu, presedintele Asociatiei Romane pentru Clubul de la Roma (ARCOR) şi Conf. Dr.Ec.Nicolae Ţăran, de la Universitatea de Vest Timisoara.
LIMITELE CREŞTERII
"În ultima sută de ani viaţa pe pământ a fost dominată de
creştere.
Creşterea populaţiei, a producţiei, a venitului, a capitalului,
a gunoiului şi a poluării.
Această creştere se va oprii, e evident, întrebarea e prin ce
mijloace?
Voluntar, prin grija guvernelor şi bunăvoinţa oamenilor,
sau printr-un proces natural ceea ce înseamnă colaps,
declin şi în final
dezastru?"
Jay Forrester, Clubul de la Roma.
|

"Limitele Creşterii" era numele raportului şi pe
lângă şoc a provocat o undă de oroare în toată lumea. Cu puţin timp înainte de
prima criză petrolieră (1973) raportul aducea mesajul că lumea se îndreaptă
spre dezastru din cauza creşterii necontrolate a populaţiei, expansiunii
industriale, declinului de resurse naturale, distrugerii planetei şi în final
lipsei mâncării. În acel moment barilul era la 3,18 $ adică
practic gratis.
"Limitele Creşterii" se baza pe un model, o
simulare, un program, o reprezentare matematică a variabilelor principale din
lume şi a interacţiunilor lor dinamice, reprezentare cunoscută ca modelul WORLD
III. Principala caracteristică a acestor interacţiuni erau răspunsurile de tip
feedback care arătau că o intervenţie într-o parte a sistemului are efecte
neaşteptate în altă parte a sistemului.
Formele de declin prezise în diverse
scenarii simulate în acest model încep să apară în prima parte
a secolului 21 (2020-2040) pe măsură ce populaţia se apropie de 10
miliarde, hrana pe cap de locuitor scade la aproape 15-25% din nivelul
anului 1970, poluarea creşte de zece ori şi cele mai importante resurse
naturale ca petrolul şi gazul natural, intră în declin. Din cauza
caracterului exponenţial al creşterii consumului şi al creşterii extracţiei de
materii prime, măsuri organizatorice chiar severe sunt de mică importanţă. De
exemplu un program guvernamental "mondial" de conservare a energiei
până la 50% (!!!) în 20 de ani pe fundalul unei creşteri de doar 2 % a
consumului întârzie data finală a declinului cu doar 3 ani.
Raportul avea două
concluzii.
Prima concluzie arată că dacă dezvoltarea economică (din 1970)
continuă atunci societatea va rămâne fără resurse neregenerabile înainte de
2070 cu cea mai probabilă variantă fiind "un declin brusc şi incontrolabil
atât al capacităţii industriale cât şi al populaţiei".
A doua concluzie a studiului era căîncercările de
a rezolva problemele individual ar fii lipsite de succes. De exemplu mărind
(dublând) baza iniţială de resurse şi rulând programul World III cu noile date, colapsul apare
din cauza poluării în loc de declinul resurselor.
Concluzia e simplă, creşterea economică tradiţională se va încheia în scurt timp. Împreună cu globalizarea şi bineînţeles industrializarea.
Concluzia e simplă, creşterea economică tradiţională se va încheia în scurt timp. Împreună cu globalizarea şi bineînţeles industrializarea.
"Limitele Creşterii" a devenit
subiect de controverse aprinse şi Clubul de la Roma a câştigat reputaţia de
mişcare a pesimiştilor Neo-Maltusieni.
Aproape imediat după 1972 toate marile puterii
ale lumii au fondat institute pentru studiul economic prin metoda "sistemelor
aplicate", asemănătoare modelului WORLD III, studii care să
contrazică Clubul de la Roma. Cu toate că mii de cercetători au
făcut eforturi pentru a dovedii că programul original WORLD III nu poate de
fapt prezice viitorul, şi că bazele originale de calcul sunt greşite, raportul
s-a dovedit inatacabil. În primul rând pentru că programul nu a fost
conceput ca să "prezică" viitorul ci pentru a putea privii mai bine
"din exterior ". Din exteriorul civilizaţiei. Cum se spune,
"dă-te un pas înapoi şi uită-te la imaginea de ansamblu". Aşa au
descoperit că imaginea e greşită. Până acum, adică 2005, nimeni nu a reuşit să
găsească erori importante în baza originală de calcul şi în ipotezele de la
care s-a pornit. De fapt cei mai înveteraţi atacatori ai "Dinamicile
Sistemelor" au fost chiar autorii ("Systems Dynamics concepts"
dezvoltat de Jay Forrester la MIT) care au trebuit să verifice
de mii de ori teoria înainte de a o expune. Diferenţa consta în faptul că
oamenii care au conceput studiul încercau să înţeleagă procesele complexe care
funcţionează în lumea reală, pe când criticile aduse lor, economice,
încercau să perpetueze mitologia creşterii nelimitate, bazată pe valori
umane, dintr-o lume bazată pe bani şi pieţe de consum.
Din 1972 nenumărate studii şi
cărţi publicate confirmă mesajul original al "Limitelor" dar
negarea mondială a limitelor creşterii este mai puternică decât munca
ştiinţifică. De fapt vorbim de o negare politică pentru ca e uşor să ignori
avertismentele când mandatul e de doar 4 ani şi alesul trebuie să dovedească
că poate "rezolva" problemele. Politicieni din întreaga lume s-au
grăbit să înfiereze mesajul raportului şi să declare că "totul va fii bine". Între timp
semnele care confirmă teoria limitelor s-au înmulţit şi mai nou au apărut semne
că limitele au fost depăşite cu mult mai devreme decât în raportul original, că
lumea se află într-o stare de declin de câţiva ani. Vezi "For the Common Good" (1989 Daly and Cobb) sau "Earth in Balance" (Al Gore 1993 -
vicepreşedintele SUA). Cu toate că previziunile iniţiale discutau forţarea
limitelor de o populaţie de 10 miliarde în anii 2050-2060 iată că în 2005 cu o
populaţie de 6,5 miliarde, pământul dă semne de oboseală.
De fapt comunitatea internaţională nu ştie ce
să facă cu aceasta realitate. Discuţiile în forumurile internaţionale unde
necesitatea creşterii este o prioritate permanentă duc inevitabil la ieşiri
emoţionale, şi pe toate agendele organizaţiilor mondiale scrie
"creştere" în sensul strict al cuvântului, pentru că există credinţa
de nestrămutat că e un lucru bun pentru planetă şi pentru oameni. Dar din
păcate nu e cazul. O creştere constantă
a producţiei nu creează mai multe slujbe sau un mediu înconjurător mai bun, nu
combate foametea sau nesiguranţa socială şi nici nu îmbunătăţeşte învăţământul
sau sănătatea publică. Din contră, cele mai multe aspecte ale bunăstării par să
sufere din cauza expansiunii economice libere, lucru care a devenit o lege
prin sine însuşi.
Principala forţă de opoziţie a
"limitelor" stă în crezul că, creşterea economică e un fel de lege a
naturii faţă de care umanitatea trebuie să se supună. De când Adam Smith a inventat
"Mâna Invizibilă" (1776 - tatăl teoretic al economiei de piaţă,
capitaliste, cel care a statuat că "lăcomia este un lucru bun")
aceasta putere (lege) a fost principiul de baza al celor care cred că economia
de piaţă sau comerţul liber va duce în final la o ordine naturală a
lucrurilor, unde totul se aşează firesc la locul lui: comerţul liber
va produce venituri şi locuri de muncă, bunăstare pentru toţi, egalitate, pace
şi un viitor. În acest context problemele subliniate în "Limite" au
apărut ca nişte obstacole pentru comerţul liber - şi dacă lucrurile nu sunt în
regulă cu lumea, atunci există o consecinţă logică a acestor obstacole:
prea multă intervenţie guvernamentală, prea multe beneficii sociale, prea multă
protecţie a mediului, prea multă legislaţie a muncii, etc. Cu alte cuvinte,
daţi voie comerţului liber să-şi facă treaba curativă şi ordinea divină a
mâinii invizibile va reface balanţa în economia mondială.
Probabil că nu există nici o mână invizibilă
aşa cum nu există nici o lege a ordonării economice şi deşi noţiunea de
creştere economică poate fi definită, folosirea noţiunii în politică este
absurdă. Atitudinea fiecăruia faţă de limitele creşterii este o chestiune de
cultură, liber arbitru, şi posibil de raţiune. Nu există nici o forţă ascunsă
care să împingă umanitatea spre comerţ liber, exploatarea iraţională a naturii,
epuizarea resurselor, şi în final spre un război al tuturor împotriva tuturor
(Hobbes) pentru controlul ultimelor rămăşiţe.
Poate ar trebuii să citim încă o data mesajul original
: "În ultima sută de ani viaţa pe pământ a fost dominată de creştere. Creşterea
populaţiei, a producţiei, a venitului, a capitalului, a gunoiului şi a
poluării. Această creştere se va oprii, e evident, întrebarea e prin ce
mijloace? Voluntar, prin grija guvernelor şi bunăvoinţa oamenilor, sau
printr-un proces natural ceea ce înseamnă colaps, declin şi în final
dezastru?"
Discutăm despre schimbarea fundamentală a
felului nostru de viaţă. Dar asta nu se poate întâmpla fără o presiune politică
masivă, şi problema e că nimeni nu se răscoală pentru austeritate. Oamenii
ajung în stradă pentru că vor să consume mai mult, nu mai puţin. Dacă
ar fi pusă să aleagă între un set nou de tacâmuri şi supravieţuirea umanităţii,
am o presimţire că marea majoritate ar alege setul de tacâmuri.
Sau poate credeţi în natura umană, în bunătatea intrinsecă din sufletul omului. Atunci cred că aţi văzut prea multe filme proaste în ultimul timp şi aţi uitat de Dostoievski şi Cioran, Camus şi Proust. Nu vă dau linkuri pentru că ar trebui să fie prin bibliotecă pe undeva.
Ceea ce dispare în primul rând este posibilitatea de a alege. A vorbi împotriva puterii de a alege liber e o crimă nu-i aşa? Oricum egoismul egocentrist definitoriu pentru o societate de consum ne-a adus libertatea aproape nelimitată de a alege, libertate de care am abuzat rapid prin secătuirea fără sens a resurselor. Am ales să consumăm.
Sau poate credeţi în natura umană, în bunătatea intrinsecă din sufletul omului. Atunci cred că aţi văzut prea multe filme proaste în ultimul timp şi aţi uitat de Dostoievski şi Cioran, Camus şi Proust. Nu vă dau linkuri pentru că ar trebui să fie prin bibliotecă pe undeva.
Ceea ce dispare în primul rând este posibilitatea de a alege. A vorbi împotriva puterii de a alege liber e o crimă nu-i aşa? Oricum egoismul egocentrist definitoriu pentru o societate de consum ne-a adus libertatea aproape nelimitată de a alege, libertate de care am abuzat rapid prin secătuirea fără sens a resurselor. Am ales să consumăm.
Creşterea (economică) nu are viitor. Declinul (un cuvânt
incorect politic) trebuie sa fie acceptat pentru a face loc următorului ciclu. Ce
urcă trebuie să coboare. Totuşi într-o societate bazată pe creştere, oamenii
refuză să se gândească la declin.
Cei care au scris "Limitele" au pus,
poate pentru prima oară, problema testamentului mondial pe care-l lăsăm
urmaşilor. Astăzi nu mai putem să vorbim despre ce lăsăm şi cui lăsăm. Noi suntem
moştenitorii se pare şi nu copiii noştri. Alături de copiii noştri. (Alţii nu vor mai fi, probabil...).
Buna ziua. Volumul acesta exista tradus in romana? Multumesc.
RăspundețiȘtergere